Demszky Gábor már valószínűleg a városháza börtönpincéjének megőszült, szakállt növesztett lakosa lehet, mikor 2039-ben próbaútra indulhat a négyes metró. Mostanában nem múlik el úgy hét, hogy fel ne hívná valamely metrótudós a figyelmet a függőben lévő brüsszeli támogatásra, amitől az egész projekt léte függ.
A mai nap elszörnyülködtető híre, hogy a Bamco leállt az építéssel, s el akarja vinni a fúrópajzsokat, mert nem látja biztosítottnak a projekt finanszírozását. Egy kis újbudai példát hozunk, hogy a töketlenkedés, a szándékos hazugságok és a lopás lehetőségének keresése miatt hová fajult az alagútfúró bohózat. Egy ilyen hatalmas beruházásból még többet akarnak kilopni, mint az autópálya építésekből, hiszen a metró a főváros közepén, mindenki szeme láttára épül, Budapest tanult tolvajai pedig mindent megtesznek, hogy újabb és újabb lopáslehetőséggel kecsegtető jogilag csűrt-csavart követhetetlen elemeket csempésszenek a projektbe.
A metróépítés szerves részét képezik a metróállomások mellett épülő mélygarázsok építései. Ilyen garázst terveznek a Gellért térre is, ami külön érdekességeket tartogat. Mint minden normális építkezésnél, úgy itt is létezik egy szabályozási terv a területre, ami meghatározza, hogy mekkora garázst lehet építeni. Persze a szabályozási tervet a garázst tervező mérnök figyelmen kívül hagyta és úgy adta be engedélyezésre a terveket, hogy azok nagyobb garázst ábrázoltak, mint amekkorát a jogszabályok megengednek.
A tervek benyújtása kötelező eleme az uniós támogatásra benyújtott pályázatnak, így ha a szabálytalanul benyújtott terveket a jogszabályok szerint eljárva elutasítanák, akkor az egész brüsszeli finanszírozás kerülne veszélybe. Márpedig rég el kellett volna utasítania az engedélyező hatóságnak a terveket. Ezt persze - félve a nagyobb botránytól - nem tették meg, ezért egy másik úton próbálják átnyomni a nagyobb mélygarázst. Molnár Gyuláék módosíttatni akarják a szabályozási tervet, hogy a mélyparkolóhoz igazítsák a jogszabályokat, felborítva minden ésszerű tervezést, veszélyeztetve a Műegyetem rakpart világörökségi védelem alatt álló területét és az egyébként is süllyedő műegyetemi épületeket.
A cikk kereteibe az most bele sem fér, hogy a mélygarázsok tulajdonjogát és üzemeltetési jogát hogyan akarják majd kiszervezni a metróépítés mindenható politikusai és urai. Hogy hogyan kerül ki az önkormányzatok kezéből mindaz, ami nyereséggel kecsegtet, s hogyan marad ott minden, ami ráfizetéses. Pedig ez is megérne egy-két misét.